Tuesday, June 21, 2011

♥ chOose yOur wOrds with care ♥

assalamualaikum ! hye hye . .

 'chOose yOur wOrds with care'

 ~ Ahmad Zarruq once said ,

       if you desire to live such that your religion is safe
      and your portion is full and your honor is sound ,
      guard your tongue , and never mention anOther's
      faults , remembering that you , yourself , have faults
      and others have tongues .

Subhan Allah . such simple reality , presented tO  us in the
mOst truthful manner . i have a tOngue , and sO dO yOu , rite ?
sO , why am i talking abOut yOur faults ? Astagfirullah .

by simply speaking gOod wOrds and practicing gOod values ,
like being patient , kind ,gentle , hOnest , truthful , and respectful .
hmm , and avOiding bad practices like backbiting , Or being rOugh
and temperamental , we will have a huge advantage On the
Day of Judgement , in sha'a Allah .

in additiOn , The prophet advised us that we shOuld Only say what
is gOod . if we cant , then this is what we shOuld dO . just be quiet .
can we try that fOr a change ? can i dO that fOr a change ? it is
simple . just say . . sshhhh tO yOurself and yOu are all gOod .

then , i have a stOry abOut a kindergarden teacher and her egg
experiment . hOpe u Olz like it ! ( ^____^ )

there was Once a kindergarden teacher whO was respOnsible
fOr a class Of hyperactive children , brilliant ,  creative , cheerful
, and talkactive that making her class the noisiest in the schOol .

One day , as Ms . Jane watched the children play during their
mOrning recess , she saw twO Of her students fighting , while
Others were cheering .

quickly she ran tO break up the fight and tOok them tO
principal's office .

" tell me what happened , " said the principal .

"he punched me , " said the blOnd-haired bOy .

"why did yOu punch him ? " asked the principal .

" he called me fat and slOw and said i'm hippO , "
said the dark-haired bOy with teary eyes .

the next day , the class was quieter . the kids had clearly
been affected by the fight , sO Ms . Jane made a plan .

the teacher called One Of the girls tO the frOnt . " class ,
tOday we are gOing tO dO an experiment . i have an egg .
JOjO will help me crack it . and , when she dOes , i want
everyOne tO Observe what happens tO the egg . "

" Okay , JOjO , yOu can dO it nOw . " as JOjO cracked
the eggs , she asked , " can anyOne tell me what yOu saw ? "

"yes James , " she pOinted tO a bOy .

"the egg gOt split intO twO and i chOuld see all its white
and yellow spilled intO the bOwl , " said James .

"very gOod ! nOw , are yOu ready ? if yOu knOw the answer ,
put up yOur hands . fOr a week Of nO hOmewOrk , whO can
tell me hOw i can put the egg back in its shell ? " everywhere .

the whOle class becaame silence . nO hands waved , but
cOnfused face were everywhere .

the teacher smiled and teased the children . " cOme On .
i'm waiting . . . "

"Ms . Jane , we cant put back the egg , can we ? asked
a curiOus bOy .

"what yyOu think ? " Ms . Jane asked again .

"nO , Ms . Jane , i dOnt think we can , " he answed
cautiOusly .

"gOod , yOu're cOrrect ! we cant put the egg back tOgether .
and dO yOu knOw why ? an egg Once brOken , " she said
while turning tP the twO bOys whO had fOught . " the same
is true with wOrds . Everytime a wOrd leaves a mOuth , it
can never be return . that's why we shOuld be carefull Of what
we  say tO Others . wOrds can be hurtful like breaking an egg .

the bOnd-haired bOy stOod up , walked Over tO his friend ,
and said , " i'm sOrry i called u fat . "

" i'm sOrry i punched u , " answered his dark-haired friend .

Ms . Jane smiled . her class sOon became nOisy again .

Subhan Allah , isn't it sO true ? any bad wOrds that cOme Out
Of Our mOuth are like brOken eggs .

the egg stOry made me think . had i hurt sOmeOne with my
wOrds , knOwingly Or unknOwingly ? Astagfirullah .

p/s : Once a wOrd leaves Our mOuth , it can never find its
       way back . never.!


( ^_____________________^ )


[ stOries taken frOm LIFE IS AN OPEN SECRET ]
[ the stOry Of kindergarden teacher and her experiment ]
written by Zabrina A.Bakar

Monday, June 20, 2011

♥ jOm bace jOm ♥

assalamualaikum ! hye , , :)

let me share wif u Olz the stOry Of a phOne OperatOr
and a caller ! in sha'a Allah , this stOry will prObably
make u Olz interested and dumb ! ( ^_________^ )

caller : hellO , can i speak tO Annie Wan ?

OperatOr : yes , yOu can speak tO me .

caller : nO , i want tO speak tO Annie Wan !

OperatOr : yes , i understand yOu want tO speak tO anyOne .
                  yOu can speak tO me . whO is this ?

caller :  i'm Sam Wan . and i need tO talk tO Annie Wan !
            it's urgent .

OperatOr : i knOw yOu are sOmeOne , and yOu want tO
                  speak tO anyOne ! but what's this urgent matter
                  abOut ?

caller : well . . just tell my sister Annie Wan that Our brOther
           NOe Wan was invOlve in an accident . NOe Wan got
           injured , and nOw NOe Wan is being sent tO the hOspital .
           right nOw , Avery Wan is On his way tO the hOspital .

OperatOr : look , if nO One was injured and nO One was
                 sent tO the hOspital , then the accident isn't an
                 urgent matter ! yOu may find this hilariOus , but
                 i dOnt have time fOr this !

caller : yOu are sO rude ! whO are yOu ?

OperatOr : i'm Saw Ree .

caller : yes ! yOu shOuld be sOrry . nOw give me yOur name !

OperatOr : that's what i said . i'm Saw Ree . .

caller : Oh . . GOd ! ! !

Oh yeesss ! pretty hilariOus , dOnt u think ? :)

( ^__________________^ )


Saturday, June 18, 2011

´¯`•.♥. shaye pye stOry.♥.•´¯`

 assalamualaikum... hye hye !

hee , da lame xupdate an . hmm , bkn pe , xde stOry la !

dOp umh jew , bgun pg , brus gigi , ambik wuduk , sOlat ,

g dapur , mkn2 , pi mai pi mai [ smbil msg2 ] , pas2 mndi ,

sOlat zOhOr , pi mai pi mai [ smbil msg2 ] ,bce nOvel ,

TERTIDUR , bgun , sOlat asar , dOp mgelamun nga mak , 

ayah , kakak . maen badmintOn nga kakak , mandi ,

sOlat mgrib + sOlat isyak , kdg2 mkn dlu bwu sOlat isyak , 

pas2 g umh tOk & nnek jap , balek umh , msOk blik ,

bkak nOvel [ smbil b'gayut (^__^) ] , dannnnn TERTIDUR . ! 

mcm 2 la ary2ku . kdg mlepak gak nga kwn2 . kuar kb [ nga famly ] .

jd driver . g ambik adeq [ time dyorg balek Ostel . 2 jew . . .

huhu , pejam celik pejam , ag smgu baki cuty shaye ! waaaa , xsOnOk . !

nak nanges . . . .  ( n______n )

cnmiy la ble cuty lelame kt umh ! ase cm nk duk umh jew . . tamO pergi memanew da ! hukhuk . tp pk pye pk , xsOnOk gak idOp cmniy ! xjd la . maO pergi la ! ley jmpe knkwn . maen2 , stdy2 , maen2 . hikhik [ mcm byk maen plak dri stdy ! ] waaaa , bwu sOnOk ! kalO kt umh , mkn jew banyak ! an da gemOwk ! :)

( ^___________^ )


´¯`•.♥.seindah hiasan dunia.♥.•´¯`

      assalamualaikum... hye hye !

hee , da lame xupdate an . hmm , bkn pe , xde stOry la ! haaa , tad nga syOk lyan fb [ kakak shaye pye fb ] , zi t'bce sal 1 article niy . MENARIK ! sO , zi maO share share nga kOrg ! hikhik , hOpe kOrg enjOy ! ( ^______^ )

siapa kata jadi perempuan tu senang ?

nak kena tutup sana, tutup sini
tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising

perempuan, stoking pon kena pakai

cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari

komfem x tahan bertutup semua

tapi, perempuan cool jek

tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?

siapa kata jadi perempuan tu senang?

tiap2 bulan, mesti ada penyakit

nak pergi kelas pon susah

cuba tengok budak lelaki , selamber jek

kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit

tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive je

tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit

hebat kan perempuan?

siapa kata jadi perempuan tu senang?

hati mereka Allah jadikan lembut betul

cepat je sensitif

cuba tengok orang putus cinta

selalu perempuan yg paling susah nak lupa

lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru

cuba pergi wayang tengok cerita hindustan

siapa yg paling teruk menangis?

perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi

lembut tak lembut hati perempuan

tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengagumkan lelaki

hebat tak perempuan?

disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah, ramai perempuan yg merajuk dengan Allah

diorang cakap, Allah x adil

kenapa Allah lebihkan lelaki?

kenapa perempuan kena dengar cakap suami?

kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?

padahal jadi perempuan tu sangatlah susah

bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan

dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel

diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki x payah tutup pon'

diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki

diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati

kesian kan kat diorang?

disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang

diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil

persoalannya sekarang

betul ke Allah x adil dengan perempuan?

betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami

tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?

betul, isteri kena ikut cakap suami

tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya

x adil lagikah Allah pada perempuan?

Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan

untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya

kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri

cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu

tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki

bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu

mashaAllah, hebatnya perempuan kan?

kenapa perempuan hebat?sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat

cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio

banyak lagu pasal perempuan kan?

jarang kita dengar lagu pasal lelaki

sayang x sayang Allah tu dekat perempuan, sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia

masih x adil lagikah Allah dekat perempuan?

Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan

sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni

perempuan senang nak masuk syurga

tengok hadis ni

seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan
(Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh
memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."

(Hadis Riwayat Ahmad)

x adil lagikah Allah dekat perempuan?

oh perempuan, sedarlah

betapa sayangnya Allah padamu

betapa cintanya Allah padamu

tapi, kenapa kamu nak rosakkan diri kamu kerana fikiran2 negatif yg x berasas dekat Allah?

Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia

bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan

dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah

kesiannya dekat perempuan yang tolak untuk jadi seindah hiasan kan ??

( ^_____________________^ )


Thursday, June 9, 2011

♥ . memakai tudung,,hanya sekadar fesyen..??? . ♥

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung.

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini.

Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung. Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita.

Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya. Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya.

Pemakaian tudung tidak seharusnya menimbulkan riak - ( mana tidaknya, masing² berlawan fesyen terkini, tudung tercantik, dan hiasan yang paling sesuai... saling membanding²kan.)

Pemakaian tudung seharusnya dpt menjadi hijab kepada si pemakainya dr melakukan perkara² yang tidak sepatutnya. Bukan kerana 'aura' tudung itu, tapi kerana tudung itu sendiri sedikit sbyk mengingatkan kita kpd siapa diri kita, seorang muslimah..yg seharusnya menjaga akhlak, perlakuan kita setiap waktu dan masa.

Kalau bertudung di kepala tetapi terdedah di bawah, apakah itu sekadar fesyen? Bukan lagi penutupan aurat seperti yang dikehendaki di dalam islam..

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung?
pemakaian tudung itu yang pertamanya, seharusnya adalah utk melaksanakan kewajipan yang telah diwajibkan Allah ke atas wanita.

renung2kn lah wahai wanita,,,

cOpypaste frOm adeq shayepye blOg !


Wednesday, June 1, 2011

♥ . myDream . ♥

assalamualaikum !

allOpz . . haa , mlm niy zi nk cer sal "myDream" zman bdak2 dlu. ! haaaaaaa , ce teka

tadaaaaaaaaaaa . . ! niy la dy . . :)

dpt pgang kjap pOm jd la ! hikhik . .

tringin ngat nk maen ! 1 lagu pOm jd la . hukhuk , brangan jela . :(

bdak pasan !

 ( ^____________^ )